QR kód. Proč to safra nefunguje?!

Plakáty, noviny a časopisy, billboardy, inzeráty, dokonce i webové stránky. Všude tam můžete najít QR kódy. V posledních měsících jako by se s nimi roztrhl pytel. Není den, kdy byste se s ním nesetkali. Ještě stále si jich všímáme, jsou nové, moderní, neokoukané.

Co je to za symbol, většina populace ví, nebo alespoň tuší. „Když si to vyfotim telefónem, tak mě to otevře webovku,“ odpovídá mi starší pán na ulici. Zeptal jsem se ho schválně, mezi mladými se s oblibou traduje, že starší generaci už v moderních technologiích „ujel vlak“. Jsem potěšen, že to tak úplně není pravda, alespoň v případě tohoto pána.

O den později jsem potkal – podle oblečení velmi dobře situovaný pár. Stáli před prosklenou vitrínou s mechanicky se vyměňujícími plakáty. Takových jsou v Praze stovky, tahle byla na trafice. Zaujalo mě, že pán drží v ruce estrojku (rozuměj mobilní telefon Samsung Galaxy S III) a snaží se vyfotit ten plakát. Slyším nervózní hlas: „Proč to safra nefunguje?!“ Na plakátu byla upoutávka na významný pražský festival vážné hudby, konkrétně na jeho hlavní hvězdu. A také QR kód. A to bylo to, co se snažil onen pán nafotit. „Nejde to?“ ptám se ho. „Ale jó, ale otvírá mi to webovku,“ dostává se mi odpovědi. „No to je přece normální,“ podivuji se nad odpovědí. „Jenže to otvírá obecnou stránku toho festivalu. A ještě k tomu v mikropísmu, vůbec to není na mobil. Všechno musím po každém kliknutí pracně zvětšovat, a že těch kliknutí je, než se někam dopracuju! Čekal bych odkaz na tu konkrétní akci, co tu propagujou, nejlíp rovnou s odkazem na koupi vstupenek. Takhle mě to přestalo bavit a kašlu na to. Mají o dva kunšofty míň.“ Vypíná telefon a odchází.

Od té doby pravidelně skenuji všechny QR kódy, které uvidím. Tak trochu deformace. Ale dospěl jsem k zajímavému zjištění. Asi 70% všech těch odkazů schovaných za QR kódy jsou opravdu na obecné webové stránky. Ty jsou samozřejmě vytvořené a upravované na velké monitory klasických stolních počítačů. Jejich tvůrcům nikdo nesdělil, že by měly být čitelné na něčem tak malém, jako je monitor mobilního telefonu. Přemýšlím nahlas: Proč si někdo dá práci, a určitě ne malou, aby vytvořil profesionálně graficky ztvárněnou reklamu nebo inzerci? Toto kompaktní, nezřídka až umělecké dílo naruší něčím tak graficky ohavným, jako je QR kód. Pak už si ale nedá práci s tím, na co ten symbol odkazuje. Musí to stát obrovské peníze, reklama je vždycky drahá. Výjimečně se v takových případech vyrábí jeden kus, obvykle se dělá hromadně. Aby to vidělo více potenciálních zákazníků. Tím, že si zadavatel nenechá profesionálně připravit stránku s informacemi, kam směřuje odkaz, může být výsledek dokonce kontraproduktivní. Jako ve výše uvedeném případě.

Mobilní aplikace jsou nejrychleji rostoucí sektor na světě. Tak jako každé odvětví či průmyslový obor mají ale svá pravidla, příležitosti, silné i slabé stránky. QR kód se vším, co je za ním schované, je malou, přesto hojně využívanou součástí tohoto sektoru. Nepřipravenost informačních stránek na mobilní aplikace je významná uživatelská komplikace. Tahle je snadno a rychle odstranitelná. S QR kódy jsou spojena mnohem nebezpečnější rizika a problémy…

Kontaktní formulář

Vyplněním Vašich osobních údajů se ESP holding a.s., se sídlem U Ráje 449, 40321 Ústí nad Labem, IČ 27261387, stane správcem Vašich osobních údajů. Z právního titulu souhlasu evidujeme Email, Jméno, Příjmení, Telefon, do odvolání souhlasu. Tyto údaje zpracováváme za účelem vyřízení dotazu nebo poptávky. Podrobné informace zde