Čárový kód přímo na pecnu?!

Od svého vzniku před čtyřiceti lety je hlavní funkcí EAN kódu jednoznačná, celosvětově unikátní identifikace zboží. Při jeho snímání nemůže dojít k záměně za jiný druh zboží. Vedou se diskuse, zdali tento stav nebalených potravin je či není záměr obchodních řetězců.

Určitě se vám to také stalo. Jdete nakoupit pečivo a z regálů se na vás usmívají pecny chlebů mnoha tvarů, různých velikostí a barev, v neposlední řadě též roztodivných názvů. Jsem člověk kreativní a akční, rád zkouším nové věci a chutě, ale stejně tak jsem člověk spořivý, tudíž hledím i na cenu. Šišku chleba za sedmdesát korun si nekoupím, i kdyby se na mě z regálu usmíval jak Marilyn Monroe. A tak si vyberu krásný, velmi tmavý chléb hranatých tvarů s nápisem Moskva. Cena je přijatelných čtyřiadvacet korun, za to mě doma hubovat nebudou. Jaké je však moje překvapení, když se na účtence dočítám:

CHLEB PSENICNOZITNY …… 36,- Kč

Žena už mě naučila, že rozčilovat se na pokladní, sedící dvanáct hodin za plat blížící se minimální mzdě, nemá smysl. Jdu tedy na informace, kde se snažím onu věc osvětlit, a žádám nápravu. Chvíli jsem přesvědčován, že to je v pořádku, a až když paní usoudí, že jsem ten „hádavej týpek“, se mnou odchází k regálu, kde jí ukazuji nápis: Chléb Moskva 24,- Kč. S podivným bručením „To je asi chyba“ odcházíme k pultíku, kde je mi v korunových mincích vrácen rozdíl.

Cestou domů přemýšlím. Nemůže být přece těžké přímo do pečiva nějak vypálit nebo jinak vytvarovat čárový kód. Uvědomíme-li si, co jsou schopné současné snímače přečíst, mohla by být i kvalita dostatečná. Rozhodl jsem se, že to doma vyzkouším. Když jsem koncem devadesátých let začínal v EAN Česká republika, dostal jsem od pana Pištory z ESP obrázek chlapečka malujícího inkoustovým perem EAN kód. Tehdy jsem to dokázal také, tak proč bych ho teď nějak neudělal na chleba. Můj skvělý nápad ovšem nesdílela má, jindy úžasná a trpělivá žena. Prý se kvůli mně nebude učit péct chleba, který jí pak počmárám, a na moji námitku „Co třeba na štrůdl nebo na bábovku?“ odvětila cosi ve smyslu, jestli jsem se úplně nezbláznil. Celou noc mi to nedalo spát.

Hned druhý den ráno jsem vytočil telefon Michaela Šimka z GS1. Dlouhá léta dělal kvalitáře v pekárnách a má na to školu. Líčil jsem mu svůj zážitek z obchodu i nepochopení vynálezce stran společnosti. Bez přípravy na mě vypálil: „Jedlý papír!“ No, snědl jsem už cokoli, kdysi i tahák, aby mi na to nepřišli, ale že by to bylo něco extra, to si nevzpomínám. „Dělají se z toho fotky na dorty“, zněla odpověď.

 Když něco nevím, využiji strýčka Gůgla. A nestačil jsem se divit:

Wikipedia mi oznámila: Jedlý papír, občas také nazývaný oplatkový papír nebo též waflový, se používá na dekoraci cukrářských výrobků, především slavnostních dortů, ale také na výrobu jiných jedlých produktů. Také se hodí k zapékání do chleba i jiného pečiva.

No vida! Následovalo několik fotografií dortů s oblíbenými pohádkovými postavičkami, poté romantické fotky zamilovaných párů, načež u růžového dortu s obrázkem Hannah Montana jsem dospěl k rozhodnutí, že tohle je málo chleba.

Po chvíli jsem se přiblížil ke svému cíli. Našel jsem články o tom, jak Odkolek a Cvrčovická pekárna bojují proti padělkům chleba (chleba se padělá?!) tím, že na něj dávají oplatku s logem. Když umí udělat a dát na pecen logo, musí přece umět i EAN kód. Hledám dál.

HEURÉKA!

Existuje! Firma breAd pana Richarda Plasgury se zabývá výrobou etiket a dekorací z jedlého papíru především ke značení pekárenských výrobků. Kromě různých druhů reklamy umí vytisknout i EAN kód, jak je vidno z přiloženého obrázku. Při ceně třiceti haléřů a jednoduché aplikaci na produkt, což je srovnatelné s papírovou etiketou, se jedná o technologii životaschopnou. A pak že to nejde!

Od svého vzniku před čtyřiceti lety je hlavní funkcí EAN kódu jednoznačná, celosvětově unikátní identifikace zboží. Při jeho snímání nemůže dojít k záměně za jiný druh zboží. Vedou se diskuse, zdali tento stav nebalených potravin je či není záměr obchodních řetězců. Na to jsem málo paranoidní a věřím, že spokojenost zákazníka je pro ně prioritou. Existují dvě skupiny zboží, které se prodává nebalené. Jejich specifikum spočívalo v obtížné identifikaci strojově čitelným symbolem. U pečiva to již nemusí platit. U ovoce a zeleniny už také ne, ale o tom zase někdy jindy.

Kontaktní formulář

Vyplněním Vašich osobních údajů se ESP holding a.s., se sídlem U Ráje 449, 40321 Ústí nad Labem, IČ 27261387, stane správcem Vašich osobních údajů. Z právního titulu souhlasu evidujeme Email, Jméno, Příjmení, Telefon, do odvolání souhlasu. Tyto údaje zpracováváme za účelem vyřízení dotazu nebo poptávky. Podrobné informace zde