Plakáty, noviny a časopisy, billboardy, inzeráty i webové stránky. Všude tam můžete najít QR kódy. Není den, kdy byste se s nimi nesetkali. Jak QR kódy vlastně (ne)fungují a proč? V jaké sféře se je vyplatí využívat? Přečtěte si dva zajímavé příběhy.
Obsah článku
Co je to QR kód pro dnešní běžné uživatele?
Proč vznikla potřeba vymyslet QR kód?
QR kód – jeden z nejrozšířenějších čárových kódů
Co je to QR kód pro dnešní běžné uživatele?
Co je QR kód za symbol, většina populace ví, nebo alespoň tuší. „Když si QR kód vyfotim telefonem, tak mě to otevře webovku,“ odpovídá starší pán na ulici. Zeptal jsem se ho schválně, mezi mladými se s oblibou traduje, že starší generaci už v moderních technologiích „ujel vlak“. Jsem potěšen, že to tak úplně není pravda, alespoň v případě tohoto pána.
Jak (ne)funguje QR kód v praxi
O den později jsem potkal velmi dobře situovaný pár. Stáli před prosklenou vitrínou s mechanicky se měnícími plakáty. Takových jsou v Praze stovky, tahle byla na trafice.
Zaujalo mě, že pán drží v ruce Apple iPhone 13 a snaží se vyfotit ten plakát. Slyším nervózní hlas: „Proč ten QR kód safa nefunguje!?“ Na plakátu byla upoutávka na významný pražský festival vážné hudby, konkrétně na jeho hlavní hvězdu. A také QR kód.
A to bylo to, co se snažil onen pán nafotit. „Nefunguje to?“ ptám se ho. „Ale jó, ale otevírá mi to webovku,“ dostává se mi odpovědi. „No to je přece normální,“ podivuji se nad odpovědí.
Jenže to otvírá obecnou stránku toho festivalu. A ještě k tomu v mikropísmu, vůbec to není na mobil. Všechno musím po každém kliknutí pracně zvětšovat, a že těch kliknutí je, než se někam dopracuju! Čekal bych odkaz na tu konkrétní akci, co tu propagujou, nejlíp rovnou s odkazem na koupi vstupenek. Takhle mě to přestalo bavit a kašlu na to. Mají o dva kunčofty míň.“ Vypíná telefon a odchází.
Tak jak by měly QR kódy doopravdy fungovat?
Od té doby pravidelně skenuji všechny QR kódy, které uvidím. Tak trochu deformace. Ale dospěl jsem k zajímavému zjištění. Asi 70 % všech těch odkazů schovaných za QR kódy jsou opravdu na obecné webové stránky. Ty jsou samozřejmě vytvořené a upravované na velké monitory klasických stolních počítačů a často nemyslí na responsibilitu.
Jejich tvůrcům nikdo nesdělil, že by měly být čitelné na něčem tak malém, jako je monitor mobilního telefonu. Přemýšlím nahlas: Proč si někdo dá práci, a určitě ne malou, aby vytvořil profesionálně graficky ztvárněnou reklamu nebo inzerci? Toto kompaktní, nezřídka až umělecké dílo naruší něčím tak graficky ohavným, jako je QR kód.
Pak už si ale nedá práci s tím, na co ten symbol odkazuje. Musí to stát obrovské peníze, tištěná reklama je vždycky drahá, protože se oproti digitální reklamě neplatí jen návrh, ale i náklady na fyzickou výrobu a distribuci. Tím, že si zadavatel nenechá profesionálně připravit stránku s informacemi, kam směřuje odkaz, může být výsledek dokonce kontraproduktivní. Jako ve výše uvedeném případě.
Podobných situací s nefunkčními či na nekvalitní cíl odkazujícími QR kódy je stále méně a méně. Naštěstí. Pojďte teď zjistit, co je to ve skutečnosti QR kód a jak by měl správně fungovat.
Proč vznikla potřeba vymyslet QR kód?
QR kód je fenoménem posledních 15 let.. Jeho původní myšlenka, být účinným a efektivním nástrojem automatické identifikace v automobilovém průmyslu, je zapomenuta. Byla nahrazena mnohem efektivnějšími RFID technologiemi.
QR kód – jeden z nejrozšířenějších čárových kódů
V současné době je QR kód jeden z nejpoužívanějších čárových kódů a zaručeně nejpopulárnější 2D symbol na světě. Ve spojení s technologií tzv. „chytrých“ telefonů se totiž stal úžasným marketingovým a komunikačním nástrojem.
Oblíbenost QR kódů v marketingové praxi
Dlouho jsem se zabýval otázkou, proč je QR kód mezi marketingovými specialisty tak oblíbený. Skoro dvě dekády, které v oblasti AutoID působím, jsem slýchal jen o tom, jak je ten čárový kód odpudivý, jak nabourává grafickou čistotu obalů, novinám a časopisům ubírá marketingově exponovanou plochu apod.
Společně s tím se neméně často ozývaly hlasy, že je nutno symbol produkovat ve vysoké kvalitě, jinak prý nefunguje, musí se dodržovat normy a předpisy, nezřídka dokonce platit poplatky nějakému „soukromému“ subjektu.
Argumenty, kterých jsem jako zástupce globálního identifikačního systému užíval v těchto situacích, byly silné a jasné: Nebude-li spravovat identifikaci jedna společnost, bude v tom nepořádek a pak to nebude systém, ale chaos.
Ostatně IČO vám také přidělí jen Český statistický úřad a nikdo jiný. Stejné je to s kvalitou symbolů. Jestliže chcete jezdit po silnici, musíte dodržovat nějaká pravidla a jako jejich uživatel chcete mít tu silnici kvalitní. Pak se vám po ní jede rychle, plynule a komfortně. Podobně to je s využíváním čárových kódů. Pokud chcete, aby vám jejich využívání přineslo výsledky, musíte se postarat o správnou funkci.
QR kódy fungují jednoduše a logicky
Není to tak dávno, co se mi na mou otázku dostalo odpovědi. A byl jsem opravdu překvapený. Především její jednoduchostí a logičností. Stalo se, že jsem objevil časopis, kde byl přes čtvrt strany obrovský QR kód a v rohu se tetelil malinkatý EAN-13, který byl velikostí i kvalitou mimo všechny standardy a normy.
Zajel jsem tedy do vydavatelství onoho časopisu a chtěl znát důvody, které je vedly k oné disproporci. Při té příležitosti jsem zároveň dostal odpověď na svou otázku. Cituji vyjádření šéfredaktora onoho časopisu:
„Ptáte se mě, proč používám QR kód? Protože funguje a splňuje všechno, co od marketingového nástroje očekávám. Je to tak odpudivý symbol, že si ho každý okamžitě všimne. Že mi nabourá grafiku? O to přece jde! Chci upozornit, zaujmout, neřku-li šokovat. Čím víc nabourává, oku nelahodí, tím větší je pravděpodobnost, že ho nikdo nepřehlédne. QR kód společně s palcovým titulkem je geniální kombinací.”
Šéfredaktor ještě dodal:
„Druhá podmínka je kvalita. U eánu když mi při tisku uteče jediný parametr, tak jsou s ním problémy při čtení. To se mi nikdy u QRka nestane, protože tam mám trojnásobné opakování.”
Zajímají vás technické podrobnosti QR kódu? Přečtěte si tento článek.